S T A T U T
GMINY TOSZEK
Działając na podstawie art.18 ust.2 pkt 1) , art.22 ust.2, art.40 ust.2pkt 1) i art.41 ust.1 z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz.U.z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późn.zm.) oraz art.13 pkt 2) ustawy z dnia 20 lipca 2000 r o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz.U. Nr 62 ,poz. 718 )
Rada Miejska w Toszku uchwałą Nr VII/ 64 /2003 z dnia 27 maja 2003 r ustaliła następującą treść Statutu :
-
Postanowienia ogólne
§ 1
Gmina Toszek jest wspólnotą samorządową osób zamieszkujących na jej terenie.
§ 2
1.Mieszkańcy Gminy wypowiadają się w sprawach Gminy w sposób stanowiący w drodze wyborów oraz w drodze referendum lub za pośrednictwem organów Gminy.
2.Zasady i tryb przeprowadzenia wyborów i referendum określają odrębne ustawy.
3.W przypadkach przewidzianych w ustawach oraz w innych sprawach ważnych dla Gminy mogą być przeprowadzane na jej terytorium konsultacje z mieszkańcami gminy .
4.Konsultacje mogą być przeprowadzane poprzez :
1) ankiety publiczne ,
2) zebrania z mieszkańcami ,
3) zbieranie pisemnych opinii mieszkańców po publicznym ogłoszeniu przedsięwzięcia ,
4) inne formy określone przez Radę Miejską .
5.Szczegółowy tryb przeprowadzania konsultacji określa Rada Miejska w odrębnej uchwale.
§ 3
Terytorium Gminy obejmuje miasto Toszek i 14 sołectw.
§4
Gmina Toszek zajmuje obszar w granicach wykazanych na mapie stanowiącej załącznik Nr 1 do Statutu.
§ 5
1.Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
2.Gmina posiada osobowość prawną.
3.Samodzielność Gminy podlega ochronie.
§ 6
Do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
§ 7
Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców , w szczególności zadań własnych określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
§ 8
1.Działalność organów Gminy jest jawna.
2.Jawność działania organów Gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji , wstępu na sesje Rady Miejskiej i posiedzenia jej komisji , a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych.
3.Zasady dostępu do dokumentów , o których mowa w ust.1 określa załącznik nr 2 do Statutu Gminy .
§ 9
Dla zaspokojenia potrzeb społecznych swoich mieszkańców Gmina może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadanie o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w ustawie.
§ 10
Herbem Gminy jest historyczny herb miasta Toszka ustalony uchwałą Rady Miejskiej Nr XVII/155/96 z dnia 30 kwietnia 1996 r.
§ 11
Siedzibą organów Gminy jest miasto Toszek .
§ 12
1.Organami Gminy są : Rada Miejska w Toszku oraz Burmistrz Toszka .
2.Siedzibą organów Gminy jest budynek Urzędu Miejskiego w Toszku przy ulicy Bolesława Chrobrego 2.
II . Rada Miejska
§ 13
Rada Miejska składa się z 15 radnych.
§ 14
Szczegółowy tryb działania Rady Miejskiej , sposób obradowania i podejmowania uchwał Określa Regulamin Rady Miejskiej w Toszku , stanowiący załącznik nr 3 do Statutu.
§ 15
1.Do właściwości Rady Miejskiej należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy , o ile ustawy nie stanowią inaczej.
2.Sprawy należące do wyłącznej właściwości Gminy określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
§ 16
1.Rada Miejska wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady , w głosowaniu tajnym .
2.Zadaniem Przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie obrad. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań Wiceprzewodniczącego.
§ 17
Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu Rady Miejskiej w trybie określonym w § 16 Statutu Gminy .
§ 18
O wszystkich sprawach należących do jej kompetencji Rada Miejska rozstrzyga w drodze uchwał podejmowanych na sesjach.
§ 19
Rada Miejska wykonując swoje zadania działa przy pomocy Komisji stałych oraz Komisji doraźnych powoływanych do określonych zadań.
§ 20
1.W skład Komisji wchodzą wyłącznie radni .
2.W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą wyłącznie radni za wyjątkiem Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady.
§ 21
1.Przedmiot działania i skład osobowy Komisji określa Rada w uchwale o ich powołaniu.
2.Komisje działają na posiedzeniach.
3.Komisje podlegają Radzie Miejskiej , przedkładają jej corocznie plan pracy oraz sprawozdanie z działalności .
4.W posiedzeniach Komisji mogą uczestniczyć radni nie będący jej członkami.Mogą oni zabierać głos w dyskusji i zgłaszać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.
§ 22
1.W skład każdej Komisji , za wyjątkiem Komisji Rewizyjnej , może wchodzić maksymalnie 8 radnych.
2.W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi 5 radnych.
§ 23
Do zadań Komisji stałych należy w szczególności :
1. przygotowywanie merytorycznie zagadnień , w zakresie przedmiotu działania Komisji2. rozpatrywanie i opiniowanie projektów uchwał Rady Miejskiej , a także spraw przekazywanych Komisji przez Radę , inne Komisje , Burmistrza Toszka oraz mieszkańców,
3. inicjowanie projektów uchwał Rady ,
4. kontrola działań Burmistrza Toszka i gminnych jednostek organizacyjnych w zakresie przedmiotu działania.
§ 24
Zadania oraz zasady i tryb pracy Komisji Rewizyjnej określa załącznik nr 4 Statutu Gminy.
§ 25
Radni mogą tworzyć Kluby radnych działające na zasadach określonych w załączniku nr 5 do Statutu Gminy.
Burmistrz jest organem wykonawczym Gminy .
1.Burmistrz wykonuje uchwały Rady Miejskiej i zadania Gminy określone przepisami prawa.
2.Do zadań Burmistrza należy w szczególności :
1) przygotowywanie projektów uchwał Rady Miejskiej,
2) określanie sposobu wykonywania uchwał,
3) gospodarowanie mieniem komunalnym,
4) wykonywanie budżetu,
5) sporządzanie sprawozdania z wykonania budżetu , poszerzonego o część opisową,
6) zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych,
7) opracowywanie planu operacyjnego ochrony przed powodzią oraz ogłaszanie i odwoływanie pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego.
§ 28
W realizacji zadań własnych Burmistrz podlega wyłącznie Radzie Miejskiej.
§ 29
1.Burmistrz kieruje Urzędem Miejskim i bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentuje Gminę na zewnątrz.
2.Burmistrz może powierzyć prowadzenie określonych spraw Gminy w swoim imieniu zastępcy Burmistrza lub Sekretarzowi Gminy.
§ 30
Burmistrz wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Miejskiego .Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa Regulamin Organizacyjny Urzędu Miejskiego w Toszku , nadany przez Burmistrza w drodze zarządzenia.
§ 31
Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu Gminy uchwalonego przez Radę Miejską na rok kalendarzowy.
§ 32
1.Projekt budżetu przygotowuje Burmistrz Toszka uwzględniając przepisy ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych oraz wskazówki Rady Miejskiej .
2.Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego wraz z objaśnieniami Burmistrz Toszka przedkłada Radzie Miejskiej najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła do wiadomości Regionalnej Izbie Obrachunkowej .
3.Procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaj i szczegółowość materiałów informacyjnych , które Burmistrz Toszka jest obowiązany przedstawić Radzie Miejskiej wraz z projektem budżetu określa Rada Miejska.
§ 33
Do czasu uchwalenia budżetu przez Radą Miejską , jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego , podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu.
§ 34
Dochody Gminy określają ustawy.
§ 35
Za prawidłową gospodarkę odpowiada Burmistrz Toszka.
§ 36
1.Burmistrz Toszka przedstawia Radzie Miejskiej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej informację o przebiegu wykonania budżetu za I-sze półrocze , w terminie do dnia 31 sierpnia.
2.Zakres i formę informacji , o której mowa w ust. 1 określa Rada Miejska w odrębnej uchwale.
3.Burmistrz Toszka przedstawia Radzie Miejskiej sprawozdanie roczne z wykonania budżetu gminy w terminie do dnia 31 marca roku następnego , w szczegółowości nie mniejszej niż w uchwale budżetowej i przesyła Regionalnej Izbie obrachunkowej.
§ 37
Gospodarka Gminy jest jawna.
§ 38
Gminie przysługuje prawo własności i inne prawa majątkowe.
Prawa te stanowią mienie komunalne.
§ 39
Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe Gminy , związków gmin oraz mienie innych osób prawnych , w tym przedsiębiorstw.
§ 40
Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych gminnych osób prawnych , a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania Gminy.
§ 41
Oświadczenie woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo Burmistrz Toszka albo działający na podstawie jego upoważnienia Zastępca Burmistrza Toszka samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez Burmistrza osobą.
§ 42
Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych , do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata Skarbnika Gminy.
§ 43
Na podstawie przepisów ustawowych Rada Miejska może w drodze uchwały wydawać akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze Gminy.
§ 44
1.W przypadkach nie cierpiących zwłoki Burmistrz Toszka może wydać przepisy porządkowe w formie zarządzenia.
2.Zarządzenie , o którym mowa w ust.1 podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady Miejskiej.
3.W razie nie przedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia przez Radę Miejską zarządzenia , traci ono moc obowiązującą w terminie ustalonym przez Radę Miejską.
§ 45
Rejestr aktów prawa miejscowego znajduje się w Biurze Rady Miejskiej w Urzędzie Miejskim.
§ 46
1.W celu wykonywania zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami w tym z organizacjami pozarządowymi.
2.Wykaz jednostek organizacyjnych Gminy stanowi załącznik nr 6 do Statutu Gminy.
§ 47
Gminne jednostki organizacyjne posiadające osobowość prawną mogą prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w ustawie.
§ 48
1.Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy , nie posiadających osobowości prawnej , działają na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza Toszka.
2.Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa potrzebna jest zgoda Burmistrza.
§ 49
1.Statut jednostki organizacyjnej uchwala Rada Miejska , o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
2.Statut jednostki organizacyjnej określa między innymi : nazwę , zakres działania , siedzibę , zakres wyposażenia jej w majątek oraz zakres uprawnień dotyczących rozporządzania tym majątkiem.
VIII. Pracownicy Samorządowi
§ 50
1.Pracownikami samorządowymi Gminy są pracownicy zatrudnieni w Urzędzie Miejskim , jednostkach pomocniczych oraz gminnych jednostkach i zakładach budżetowych. 2.Pracownicy samorządowi zatrudniani są na podstawie :
1) wyboru,
2) powołania,
3) mianowania,
4) umowy o pracę.
1.Pracownicy samorządowi zatrudnieni na podstawie mianowania podlegają okresowym ocenom kwalifikacyjnym.
2.Zasady dokonywania oceny, o której mowa w ust. 1 określa uchwałą Rada Miejska.
1 Do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy wobec Burmistrza właściwa jest Rada Miejska lub Przewodniczący Rady Miejskiej w zakresie ustalonym przez Radę Miejską w odrębnej uchwale, z zastrzeżeniem , że uchwała ta nie może obejmować prawa do ustalania wynagrodzenia.
2.Do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy wobec : zastępcy Burmistrza , Sekretarza Gminy , Skarbnika Gminy , pozostałych pracowników Urzędu Miejskiego oraz Kierowników jednostek organizacyjnych Gminy właściwy jest Burmistrz Toszka.
IX. Jednostki Pomocnicze Gminy
§53
1. Jednostkę pomocniczą gminy ( sołectwo , dzielnicę , osiedle i inne ) tworzy, łączy , dzieli, znosi oraz ustała jej nazwę i granice ustala Rada Miejska w drodze uchwały po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.
§54
Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji określa § 2 ust. 4 i ust. 5 Statutu Gminy
Utworzenie ,połączenie , podział lub zniesienie jednostki pomocniczej gminy następuje z zastosowaniem następujących zasad :
1) z umotywowanym wnioskiem w przedmiotowej sprawie mogą wystąpić :
- Rada Miejska,
-Burmistrz Toszka,
-organ uchwałodawczy jednostki pomocniczej (jednostek pomocniczych ), których sprawa dotyczy,
-mieszkańcy terenu , którego wniosek dotyczy (wniosek winien być podpisany przez co najmniej 5% mieszkańców uprawnionych do głosowania )
2) projekt granic nowej jednostki pomocniczej (nowych jednostek pomocniczych ) sporządza Burmistrz Toszka w uzgodnieniu z inicjatorem propozycji, o której mowa w niniejszym §; przebieg granic powinien uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne ,
3) przed podjęciem przez Radę Miejską wiążącej decyzji należy przeprowadzić konsultacje z mieszkańcami jednostki pomocniczej (jednostek pomocniczych), których dotyczy propozycja podziału , połączenia , zniesienia jednostki lub z mieszkańcami terenu , których dotyczy propozycja utworzenia nowej jednostki pomocniczej.
1.Organizację i zakres działania jednostki pomocniczej gminy , w tym tryb i zasady wyboru organów wybieralnych oraz sposób zwoływania i obradowania mieszkańców określaRada Miejska odrębnym statutem po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.
2.Do wprowadzania zmian w statucie jednostki pomocniczej właściwa jest Rada Miejska. Zmiany wprowadzane są na wniosek :
1) organu uchwałodawczego jednostki,
2) Burmistrza Toszka,
3) Komisji stałych Rady Miejskiej ,
4) Radnego .
3.Wniosek złożony przez Burmistrza , Komisje stałe Rady Miejskiej lub radnego musi być zaopiniowany przez organ uchwałodawczy jednostki pomocniczej.
1 Jednostka pomocnicza gminy zarządza i korzysta z mienia komunalnego oraz rozporządza dochodami z tego źródła na następujących zasadach:
1) przekazanie mienia jednostce pomocniczej następuje na wniosek organu uchwałodawczego zainteresowanej jednostki,
2) jednostka pomocnicza ma prawo do pobierania opłat za korzystanie z tego mienia ( dzierżawa , najem , użytkowanie) przez osoby trzecie i przeznaczenie ich na potrzeby jednostki,
3) w przypadku przekazania jednostce pomocniczej nowych składników mienia komunalnego , sposób ich wykorzystania określa uchwałą Rada Miejska .
2.Bez zgody organu uchwałodawczego jednostki pomocniczej Rada Miejska nie może uszczuplić dotychczasowych praw jednostki do korzystania z mienia.
3.Szczegółowy zakres i sposób korzystania przez jednostkę pomocniczą z mienia komunalnego rozporządzania dochodami z tego tytułu oraz zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez organy jednostki pomocniczej w stosunku do mienia komunalnego oddanego jej do korzystania , określa Rada Miejska w statucie jednostki pomocniczej.
1 Jednostki pomocnicze prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.
2.Rada Miejska corocznie zabezpiecza w budżecie środki finansowe na wydatki jednostek pomocniczych.
3.Organ uchwałodawczy jednostki pomocniczej przeznacza na realizację konkretnych zadań środki finansowe przyznane przez Radę Miejską dla tej jednostki.
4 Podejmując decyzję o przeznaczeniu środków finansowych na realizację konkretnych zadań jednostki pomocnicze obowiązane są do przestrzegania klasyfikacji budżetowej.
Kontrole gospodarki finansowej jednostek pomocniczych gminy sprawuje Skarbnik Gminy i przedkłada informacje w tym zakresie Burmistrzowi Toszka.
Jednostki pomocnicze gminy podlegają organom Gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.
1.Wykaz jednostek pomocniczych gminy stanowi załącznik nr 7 do Statutu Gminy. 2.Rejestr jednostek pomocniczych znajduje się w Biurze Rady Miejskiej w Urzędzie Miejskim w Toszku.
§62
Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej gminy może uczestniczyć w pracach Rady Miejskiej bez prawa do głosowania.
O terminie i miejscu obrad Rady Miejskiej Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej zawiadamiany jest na piśmie.
W posiedzeniach Komisji Rady Miejskiej przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć na zaproszenie Komisji lub z własnej inicjatywy , po uprzednim uzgodnieniu z Przewodniczącym Komisji.
Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej w czasie obrad Rady Miejskiej ma prawo do głosu w dyskusji oraz składania wniosków i interpelacji zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie Rady Miejskiej.
Za uczestnictwo w pracach Rady Miejskiej przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej gminy przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej na zasadach określonych przez Radę Miejską w odrębnej uchwale.
X. Postanowienia Końcowe
§67
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem stosuje się postanowienia ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz innych ustaw szczególnych.
Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.
Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jego ogłoszenia.
Uchwalenie i zmiany Statutu Gminy dokonywane są przez Radę Miejską zwykłą większością głosów , w obecności połowy.
Załączniki do Statusu Gminy Toszek: